Hoe we werken | Het project

Overzichtelijk proces

Bij Codelez houden we van duidelijkheid en overzicht. Voor onszelf en onze klanten. Daarom hebben we een eenduidige aanpak voor al onze projecten. Daarmee houden wij grip op het proces en jij op je kosten.

Het intakegesprek (ong. 1 uur)

We beginnen altijd met een online intakegesprek van ongeveer een uur. Het doel daarvan is dat wij een goed beeld krijgen van het probleem of de uitdaging, waar jij mee te maken hebt. Waar heb je last van? Waarom is dat een probleem? Waar zie je mogelijkheden? Wat zou je willen? Wat zijn de omstandigheden? Al die vragen zijn belangrijk om toe te werken naar een oplossing, die voor jou gaat werken.

Het intakegesprek brengen we nooit in rekening, ook niet als het toch wat langer duurt.

De eerste fase: de analyse van het probleem (1-2 dagen)

Na de intake gaan wij aan de slag om de situatie te analyseren en een eerste schets van de oplossing te maken.  Afhankelijk van de aard van je vraag kan dit een processchema zijn, of een paginaflow, een beschrijving, of een combinatie van al deze dingen.

Waar het in deze fase om gaat, is dat we het met elkaar eens zijn over wat het echte vraagstuk is en of ons voorstel voor de geboden oplossing aansluit bij je behoefte.

Deze periode duurt 1 à 2 dagen en dan komen we bij je terug om dit met jou door te nemen en bij te stellen waar dat nodig is. Ook deze fase brengen we niet in rekening.

De tweede fase: een eerste oplossing (1-10 dagen)

Als we het in de eerste fase eens zijn over de oplossingsrichting, dan doen we je een voorstel voor het maken van een prototype. Dat is een eerste, eenvoudige versie van een applicatie, die een stukje van de besproken oplossing gaat invullen.

Daarmee is je probleem nog niet helemaal opgelost, maar krijg je wel een tastbaar en bruikbaar idee van hoe dat er uiteindelijk uit gaat zien. Het is namelijk een eerste, écht werkende versie van wat straks jouw oplossing gaat zijn.

Dit vraagt van jou een eerste investering. En om het risico en de kosten laag te houden beperken we de omvang ervan, zodat het voor jou en voor ons overzichtelijk blijft. En we bieden het aan tegen een vast bedrag. Zonder verborgen kosten.

Hoe hoog ons voorstel voor deze fase is, hangt af van de omvang van de totale oplossing en de wensen die jij zelf hebt. Samen bepalen we vooraf hoe die afspraak eruit ziet en wat je van ons mag verwachten.

Je komt dus nooit voor verrassingen te staan.

De derde fase: het echte werk begint

Na het presenteren en beoordelen van het prototype stellen we met elkaar vast of er een basis is om door te gaan. We zullen dan een voorstel doen voor de realisatie van de volgende onderdelen van de applicatie. We brengen dit in kaart per onderdeel, zodat je precies weet welke investering waar in gaat zitten. We bespreken dit voorstel en maken gezamenlijk keuzes in welke onderdelen we als eerste gaan ontwikkelen. Ook spreken we af wanneer jij de applicatie in productie wilt nemen. 

Dan gaan we aan de slag. Ongeacht hoeveel tijd we er in die periode aan besteden leveren we iedere week een werkende (test)versie aan je op en bespreken we die gezamenlijk. Jij kan dan feedback geven op wat we daarvoor hebben gemaakt, zodat we dit weer mee kunnen nemen in de nieuwe week. Jij hebt in die week dan weer de gelegenheid om wat is opgeleverd te testen en te bekijken en de feedback te verzamelen voor de volgende meeting. 

Op die manier werken we samen toe naar een goed eindproduct, zoals we dat hebben afgesproken.

De vierde en laatste fase: Aan de slag!

Als we het punt hebben bereikt, dat je de applicatie in gebruik gaat nemen, dan gaat de applicatie zoals dat heet “live” ofwel “in productie”. 

Dat betekent dat we de applicatie neerzetten op de productieomgeving en samen met jou de inrichting gaan doen. Dat betekent doorgaans vooral instellingen configureren, gebruikers aanmaken en connecties inrichten.

Als er nog gegevens ingeladen of geconverteerd moeten worden, dan doen we dat ook in deze fase, zodat alles klaar staat voor jouw bedrijf om aan de slag te gaan.

In een laatste meeting stellen we met elkaar vast of dat is gelukt en dan kun je aan het werk!

Nazorg en ondersteuning

Als je eenmaal aan de slag gaat, dan zit het ontwikkelwerk er voor ons even op. Maar dan zijn we nog niet weg! In de eerste periode na oplevering blijven we je ondersteunen.

Met antwoorden op vragen, maar ook het eventueel oplossen van kleine issues, die tijdens het testen zijn gemist of het iets aanpassen van de applicatie, als blijkt dat iets toch beter wat anders kan.

En ook na de nazorgperiode kunnen we je blijven ondersteunen. Met noodzakelijke updates van de applicatie, het aanbrengen van verbeteringen of het ontwikkelen van uitbreidingen. 

En natuurlijk kunnen we ook support leveren aan gebruikers, al je dat wil, in elke mogelijke variant. Rechtstreeks, vanuit de 1e lijn, of op de achtergrond vanuit je eigen supportafdeling. Daar maken we samen afspraken over, die passen bij wat jij nodig hebt.

Is je interesse gewekt? Maak dan nu meteen een kennismakingsafspraak!

Leer ons kennen en stel je vragen en geef ons vast een inkijkje in wat je zoekt. En geef ons de gelegenheid ook kennis te maken met jou en je bedrijf en welke vraagstuk je bezig houdt.

Liever je vraag stellen zonder afspraak? Dat kan natuurlijk ook via de  contactpagina of via info@codelez.nl.